citronkokoskaka!

Ååh, ibland är jag tacksam att jag kollar min mejl. Oftast raderar jag allt utan att kolla vad det är, men inte igår. Hade fått mejl från matklubben.se där de va flera recept på långpannekakor. Så här mina kära vänner, ska ni få ett recept på en jätteeegod citronkokoskaka, som för övrigt var så sjukt enkel att göra.


Ingridienser:

3 ägg
3 dl socker
1 msk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1½ dl mjölk (sojamjölk funkar lika bra)

Kokostäcke:
5dl kokos
1 msk vaniljsocker
100 g rumsvarmt smör
1½dl socker
Rivet skal av en citron



Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader, smörj och bröa en långpanna ca 25x30 cm (min var 32x37 typ, men de funkade lika bra). Smölt smöret. Vispa ägg och socker till ett vitt skum. Blanda sedan vetemjöl, vaniljsocker och bakpulver och rör ner det i ägg- och sockerblandningen växelvis med mjölken. Rör ner det smälta smöret och häll smeten i formen.





Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 20 min och gör under tiden kokostäcket.

Vispa sockret och smöret. Vispa ner det rivna citronskalet, vaniljsockret och kokosen. Lägg kokosblandningen på kakan och grädda i ytterligare 5-10 min tills kakan fått en gyllenbrun färg. Skär i rutor. Klart!









Kommentarer
Postat av: empan

ser fram emot ett smakprov tonight!

2010-11-23 @ 15:35:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0